Kindertherapie ter bevordering van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Sociaal: positieve gedragingen, vaardigheden en begrip voor anderen ontwikkelen.
Emotioneel: het begrijpen en omgaan met de eigen gevoelens en gevoelens van anderen (h)erkennen en begrijpen.
De 5 basiscompetenties hiervoor zijn:
- besef hebben van de eigen emoties en handelen
- het kunnen regelen van eigen emoties en handelen
- besef hebben van anderen, empathie
- relaties kunnen aangaan
- keuzes kunnen maken
Er wordt expliciet stil gestaan bij het omgaan met respect, regels en afspraken, macht en onmacht, constructief en destructief gedrag, verbale en fysische agressie, weerbaarheid, draag-en veerkracht, zelfzorg, authenticiteit, zelfvertrouwen, conflicten, uitsluiting, pesten,… Door deze sociaal-emotionele vaardigheden en emotionele communicatie preventief aan te leren kan veel narigheid thuis, op school, onder vrienden,… vermeden worden.
Op het juiste individuele spoor ? Maar als andere treinen, stoplichten, snelheidsbeperkingen, conducteurs,… genegeerd worden gebeuren er alsnog ongelukken.
Wat zijn de voorwaarden voor Sociaal Emotioneel Welbevinden?
Erkenning van deze 3 basisbehoeften:
- Competentie: sterktes erkennen in elke situatie en context
- Autonomie en ruimte: zichzelf kunnen zijn en kansen krijgen om vrijwillig te denken, te handelen en te voelen.
- Relationele verbondenheid: de ervaring van wederzijdse authentieke en warme banden maakt relaties bevredigend.